Nakshi Kantha

JSC English – Unit 1 (A glimpse of our culture)


Nakshi Kantha


Nakshi Kantha is a kind of embroidered quilt. The name was taken from the Bengali word ‘nakshi’ which means artistic pattern. It is a kind of traditional craft and is said to be indigenous to Bangladesh and West Bengal in India. The art has been practiced in rural Bengal for centuries. The name ‘nakshi kantha’ became popular after the poet Jasimuddin’s poem ‘Nakshi Kanthar Math’ was published in 1929.

Traditional kanthas are made for family use. Old or new cloth and thread are used to make these quilts. Mymensingh, Jamalpur, Rajshahi, Faridpur, Bogra and Jessore are most famous for this craft. Now it is produced commercially. You can find them in many expensive handicraft shops in cities. The quilts are now in great demand because of the colourful patterns and designs embroidered on them.


Vocabularies

WordMeaningSynonyms
quiltলেপ / তোষকblanket
cover
pad
comforter
bedspread
artisticশিল্পিসুলভaesthetic
creative
decorative
craftনৈপুণ্যart
artistry
aptitude
indigenousদেশীয় / আদিবাসীdomestic
endemic
homegrown
ruralগ্রামীণrustic
peasant
dwelling in village
centuriesশতাব্দীর পর শতাব্দী
popularজনপ্রিয়famous
trendy
Traditionalঐতিহ্যগতclassic
classical
historic
threadসুতাcord
cotton
fiber
yarn
produceউৎপাদন করাproduction
commerciallyবাণিজ্যিকভাবেeconomically
expensiveব্যয়বহুল / দামিcostly
fancy
pricey
valuable
upscale
extravagant

বাংলা অর্থ

  • Nakshi Kantha is a kind of embroidered quilt – নকশী কাঁথা এক ধরণের এমব্রয়ডারি করা তোষক।
  • The name was taken from the Bengali word ‘nakshi’ which means artistic pattern – নামটি বাংলা শব্দ ‘নকশি’ থেকে নেওয়া হয়েছিল যার অর্থ শৈল্পিক নিদর্শন।
  • It is a kind of traditional craft and is said to be indigenous to Bangladesh and West Bengal in India – এটি এক ধরণের ঐতিহ্যবাহী নৈপুণ্য এবং বলা হয় যে এটি ভারতবর্ষে বাংলাদেশ এবং পশ্চিমবঙ্গের আদিবাসী।
  • The art has been practiced in rural Bengal for centuries – এই শিল্পটি বহু শতাব্দী ধরে গ্রাম বাংলায় অনুশীলন করা হয়।
  • The name ‘nakshi kantha’ became popular after the poet Jasimuddin’s poem ‘Nakshi Kanthar Math’ was published in 1929 – ১৯২৯ সালে কবি জসীমউদ্দীনের কবিতা ‘নকশী কাঁথার মঠ’ প্রকাশের পরে ‘নকশী কাঁথা’ নামটি জনপ্রিয় হয়েছিল।
  • Traditional kanthas are made for family use – চিরাচরিত কাঁথা পারিবারিক ব্যবহারের জন্য তৈরি হয়।
  • Old or new cloth and thread are used to make these quilts – পুরানো বা নতুন কাপড় এবং সুতা ব্যবহৃত হয় এই তোষক বানানোনর জন্য।
  • Mymensingh, Jamalpur, Rajshahi, Faridpur, Bogra and Jessore are most famous for this craft – ময়মনসিংহ, জামালপুর, রাজশাহী, ফরিদপুর, বগুড়া এবং যশোর এই নৈপুণ্যের জন্য সর্বাধিক বিখ্যাত।
  • Now it is produced commercially – এখন এটি বাণিজ্যিকভাবে উৎপাদিত হয়।
  • You can find them in many expensive handicraft shops in cities – তুমি এগুলি শহরের অনেক ব্যয়বহুল হস্তশিল্পের দোকানে দেখতে পাবে।
  • The quilts are now in great demand because of the colourful patterns and designs embroidered on them – রঙিন নিদর্শন এবং নকশাগুলি তাদের উপর এমব্রয়েড করা হওয়ায় এই তোষকের এখন প্রচুর চাহিদা রয়েছে।